Jak radzić sobie ze stresem? Poznaj 5 prostych metod!

Jak radzić sobie ze stresem? Poznaj 5 prostych metod!

Jak radzić sobie ze stresem? Poznaj 5 prostych metod!

Życie w ciągłym biegu wystawia nas na ciągłe działanie stresu. Pod jego wpływem czujemy się sfrustrowani, przez co czasem trudno wykonać nam nawet najprostszą czynność. W obecnych czasach raczej trudno jest go uniknąć, warto jednak jest poznać skuteczne techniki na jego ograniczanie. Oto kilka z nich!

 

Czym jest stres?

Stresem to uczucie napięcia emocjonalnego lub fizycznego, które może być skutkiem dowolnego wydarzenia lub myśli powodującej frustracje, złość lub zdenerwowanie. Może być również odpowiedzią na wyzwanie lub żądanie. Jest naturalną reakcją organizmu na zagrożenie i pozwala na szybką reakcje organizmu w sytuacjach wyjątkowych, takich jak atak drapieżnika lub inne niebezpieczeństwo.

Krótkotrwały stres może być pozytywny, ułatwiając nam dotrzymać goniące terminy, jednak długotrwałe wystawienie na jego działanie może nieść ze sobą szereg szkodliwych skutków zdrowotnych, takich jak:

  • Biegunka i zaparcia
  • Problemy z pamięcią i koncentracją
  • Przewlekłe bóle
  • Brak energii
  • Problemy seksualne
  • Sztywnienie mięśni
  • Zmęczenie
  • Bezsenność
  • Niestrawność
  • Wrzody żołądka
  • Problemy skórne
  • Przedwczesne siwienie

 

1. Ćwiczenia fizyczne

Nie od dzisiaj wiadomo, że jednym z najskuteczniejszych sposobów walki ze stresem są ćwiczenia fizyczne, które prowadzą do uwalniania hormonów poprawiających samopoczucie takich jak endorfiny i pomagają rozładować krążący w naszej krwi kortyzol, przyczyniając się do lepszego natlenienia naszego organizmu.

Nie musi być to pełny trening! Wystarczy krótki spacer, 10 minutowe rozciąganie lub 30 pajacyków by znacząco poprawić Twoje samopoczucie!
 

2. Planowanie jako sposób na ograniczenie stresu

Stres może się również pojawić kiedy czujesz się przytłoczony liczbą codzienną listą zadań do wykonania lub goniącymi Cię terminami. W takim przypadku Twój umysł często marnuje tony energii próbując na bieżąco rozplanować wszystkie zbliżające się czynności. W ten sposób bardzo często jest oszacować odpowiednie ramy czasowe wszystkich zbliżających się zadań, co może wywoływać u nas obawy przed niewykonaniem planów i wywoływać frustracje.

Zjacznie lepiej więc posłużyć się papierowym kalendarzem lub wykorzystując aplikacje, taką jak Google Calendar. Kiedy rozpiszesz już wszystkie czynności i określisz przybliżone ramy czasowe ich wykonania znacząco odciążysz swój umysł przez co będziesz mógł lepiej skupić się na bieżących aktywnościach.

Wystarczy, że codziennie rano poświęcisz na planowanie zaledwie 10 minut by przekonać się jak bardzo ograniczy to stres i zwiększy Twoją efektywność!
 

3. Oddychanie

Zauważ, że kiedy jesteś zestresowany Twój sposób oddychania gwałtownie się zmienia, stając się płytki i częsty, aby więc przeciwdziałać stresowi warto spróbować go uspokoić. W takiej sytuacji postaraj się wykonywać głębokie wdechy, starając jak najwolniej wypuszczać powietrze z Twoich płuc. Z każdym oddechem postaraj się by odstęp miedzy kolejnymi wdechami był co raz dłuższy. Wykonaj co najmniej 30 takich powtórzeń i przekonaj się jak bardzo poprawi to Twoje ogólne samopoczucie. Taki sposób skutecznie rozluźni Twoje mięśnie, uspokoi mięśnie i zwiększy natlenienie organizmu przyczyniając się do gwałtownej poprawy ogólnego samopoczucia.
 

4. Zadbaj o odpoczynek

Choć być może nie jesteś już dzieckiem, to wcale nie musi to oznaczać, że nie możesz pozwolić sobie na przerwę. W ciągu godziny poświęć od 5-10 minut na to co lubisz, na przykład czytanie książki, słuchanie muzyki lub krótką rozmowę ze znajomym. Dzięki temu skutecznie odetniesz się od codziennej rutyny i ograniczysz poziom odczuwanego stresu w ciągu dnia.
 

5. Adaptogeny – naturalny sposób na walkę ze stresem

Mówi się, natura zna lekarstwa na każdą dolegliwość, okazuje się że podobnie jest ze stresem. W tym wypadku pomocne mogą okazać się adaptogeny, czyli naturalne substancje roślinne posiadające zdolność do zwiększania odporności organizmu na czynniki stresowe.

Do najbardziej popularnych adaptogenów możemy zaliczyć ashwagandhe, żeń-szeń syberysjki, bacopae monnieri, gotu kole, rożeniec górski i korzeń maca. Okazuje się że większość z nich  nie tylko pomaga ograniczyć stres, ale też niesie wiele cennych korzyści zdrowotnych.

Oto kilka z nich:

  1. Ashwagandha

    • poprawia pamięć i funkcje poznawcze
    • zwiększa wydajność umysłową
    • podnosi odporność organizmu,
    • działa antyoksydacyjnie,
    • redukuje stres i odpręża organizm
    • wpływa na zdrowie psychiczne
    • usprawnia pracę pęcherzyka żółciowego i wątroby
  2. Bacopa Monnieri

    • poprawia pamięć i funkcje poznawcze
    • zwiększa wydajność umysłową
    • podnosi odporność organizmu,
    • działa antyoksydacyjnie,
    • redukuje stres i odpręża organizm
    • wpływa na zdrowie psychiczne
    • usprawnia pracę pęcherzyka żółciowego i wątroby
  3. Gotu Kola

    • korzystnie wpływa na serce i układ naczyń krwionośnych
    • wspomaga układ nerwowy
    • poprawia sprawność fizyczną
    • regeneruje mięśnie
    • poprawia funkcje poznawcze i aktywność umysłową
    • usuwa z organizmu wole rodniki
    • działa antybakteryjnie
  4. Rhodiola Rosea (różeniec górski)

    • korzystnie wpływa na serce i układ naczyń krwionośnych
    • wspomaga układ nerwowy
    • poprawia sprawność fizyczną
    • regeneruje mięśnie
    • poprawia funkcje poznawcze i aktywność umysłową
    • usuwa z organizmu wole rodniki
    • działa antybakteryjnie
  5. Korzeń maca

    • zwiększa koncenctacje
    • podwyższa poziom energii
    • wspomaga wydolność organizmu
    • źródło cennych przeciwutleniaczy
    • zapobiega stanom depresyjnym
  6. Żeń-szeń syberysjki 

    • wzmacnia serce i poprawia krążenie
    • zapobiega miażdżycy i nadciśnieniu
    • skuteczny w leczeniu anemii
    • wspiera w leczeniu cukrzycy
    • podnosi energie i wydolność organizmu
    • zapobiega bezsenności
    • wzmacnia libido
    • poprawia pamięć i koncentracje
    • przyspiesza regeneracje

 

Poznaj naszą ofertę!

Czy artykuł był dla Ciebie pomocny?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Ilość głosów:: 0

Nikt jeszcze nie zostawił oceny! Bądź pierwszą osobą!

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Dodano do koszyka: