Jak zmniejszyć stres? 5 najlepszych sposobów

Jak zmniejszyć stres? 5 najlepszych sposobów

Jak zmniejszyć stres? 5 najlepszych sposobów

Życie w ciągłym biegu  może nieść ze sobą wiele negatywnych konsekwencji dla naszego zdrowia. Stres może też być powodem przybierania dodatkowych kilogramów. Jak zatem sprawić byśmy to my mieli nad nim kontrolą? Poznaj 5 sposobów jak sobie z nim radzić.

 

Stres jako pierwotny mechanizm obronny

Stres pierwotnie służył nam jako mechanizm obronny. Dawniej kiedy zagrażało coś naszemu życiu nasz organizm wytwarzał dwa silne hormony, adrenalinę i kortyzol. Ich wynikiem jest podwyższenie ciśnienia, przyspieszenie akcji serca i uwolnienie cukru z wątroby. Dzięki temu mogliśmy szybko obronić się przed drapieżnikiem lub po prostu uciec.

W dzisiejszych czasach wciąż jesteśmy mu poddawani. Jednak nie powoduje go już nagły atak drapieżnika, a raczej czynniki psychiczne, takie jak problemy w pracy, czy natłok spraw do załatwienia. One również powodują wydzielanie kortyzolu do krwi, który w tej sytuacji staję się dla nas toksyczny. Nadmiar kortyzolu we krwi nie tylko wzmaga apetyt, ale też atakuje układ krwionośny, powoduje problemy z pamięcią, koncentracją, a nawet uniemożliwia nam racjonalne myślenie.
 


1. Jak zmniejszyć stres? Spróbuj magnezu

Jest wiele sposobów na zapobieganie atakom stresu. Jednym z nich jest uzupełnienie magnezu w swojej diecie. Pierwszym nawykiem jaki warto wprowadzić na stałe  jest picie wody mineralnej Magnez znajdziemy też w takich produktach jak: mąka pełnoziarnista, czekolada gorzka, szałwia hiszpańska, kasza gryczana, szczaw, szpinak, soja, kiełki pszenicy, banany, orzechy i nasiona.

 


2. Omega 3

Kolejnym dobrym narzędziem zapobiegającemu stresowi są kwasy omega-3. Udowodniono, że hamują one produkcje cytokin w organiźmie, których nadmiar we krwi jest powiązany z działaniem stresu.

Według badań osoby regularnie przyjmujące duże dawki omega 3 są bardziej odporne na działanie stresu. Kwasy tłuszczowe omega 3 możemy podzielić na te pochodzenia roślinnego (ALA) oraz zwierzęcego (EPA). Te drugie są szczególnie ważne dla poprawienia funkcjonowania naszego mózgu i zmniejszenia podatności na stres. Bogactwem kwasów tłuszczowych DHA są przede wszystkim tłuste ryby morskie takie jak śledzie, łososie, szproty i pstrągi.

 


3. Zielona herbata

Za pomocą zawartej w niej L-teaninie, może ona ustabilizować ciśnienie i rosnące tętno. Działa na nas uspokajająco, zmniejszając stres i poprawiając nastrój. Badania udowadniają, że osoby, które przyjmujące L-teanine są bardziej skoncentrowane i zrównoważone. Aby odczuć pozytywne skutki picia zielonej herbaty, warto wypijać przynajmniej trzy kubki tego drogocennego napoju.

 


4. Jak zmniejszyć stres? Spróbuj więcej ruchu!

Dieta to jednak nie wszystko. Nic tak szybko nie eliminuje kortyzolu i adrenaliny z naszego organizmu jak wysiłek fizyczny. Regularne ćwiczenia napełniają nas serotoniną i dopaminą, które swoim działaniem stymulują nasz układ nerwowy i sprawiają, że czujemy się szczęśliwsi.

Najlepszymi ćwiczeniami na pokonanie stresu są te wymagające od nas dużego wysiłku. Czyli trening siłowy na siłowni, porządny bieg, uderzanie w worek, crossfit będą świetną receptą. Ważne jest by nas zmęczył. Daje to dodatkowy pozytywny skutek.

Sprawia, że jesteśmy dumni ze swoich osiągnięć i bardziej pewni siebie. Kiedy jesteśmy świadomi naszego postępu ciężko jest nam sabotować się w naszych myślach, jesteśmy bardziej stonowani i ciężej jest nas wyprowadzić z równowagi.

 


5. Ćwiczenia oddechowe na stres

Wysiłek fizyczny  jest świetnym narzędziem do rozładowania stresu, ale ma jedną wadę – nie możemy zastosować go w każdej sytuacji. W tym wypadku na ratunek przychodzą nam techniki oddechowe. Ich zaletą jest to, że bardzo szybko pomagają nam się zrelaksować i skupić na teraźniejszości. Oto trzy z nich:

  •  Bo-Tau
    a) wdychamy powietrze przez 5 sekund.
    b) wstrzymujemy oddech na 5 sekund.
    c) wydychamy powietrze przez 10 sekund.
  • Oddychanie zdrowotne
    a) wdychamy powietrze nosem przez 2 sekundy
    b) wstrzymujemy oddech na 8 sekund.
    c) wydychamy powietrze nosem przez 4 sekundy.
  • Oddech wietnamski
    a) wdychamy powietrze i zatrzymujemy je w płucach na 2 sekundy. Staramy się by brzuch był wtedy jak najbardziej wypięty.
    b) wydychamy powietrze przez 2 sekundy
    c) robimy przez dwusekundową przerwe na bezdechu.

Wszystkie z powyższych ćwiczeń wykonywać przynajmniej 10 powtórzeń lub do momentu kiedy poczujemy się zrelaksowani i wolni od zmartwień. Takie ćwiczenia są świetnym masażem dla układu pokarmowego i poprzez dobre natlenienie nie tylko rozładowują stres, ale poprawiają funkcjonowanie całego organizmu.

Wybierz metodę, która najbardziej ci odpowiada i opanuj stres.

 


Produkty obniżające poziom stresu

Czy artykuł był dla Ciebie pomocny?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Ilość głosów:: 3

Nikt jeszcze nie zostawił oceny! Bądź pierwszą osobą!

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Dodano do koszyka: