Kawa a zdrowie. Poznaj jej 12 zalet

Kawa a zdrowie. Poznaj jej 12 zalet

Kawa a zdrowie. Poznaj jej 12 zalet


Kawa a zdrowie – wiele osób codziennie staje przed tym wyborem. Okazuje się, że w rzeczywistości picie tego aromatycznego, czarnego naparu może nieść wiele korzyści zdrowotnych. Przyjrzyjmy się 12 z nich!

 

12 zalet picia kawy

1. Podnosi poziom energii i wspiera prace mózgu

To dlatego, że zawiera słynny środek pobudzający – kofeinę, który zyskał sobie taką popularność, że jest obecnie najczęściej stosowanym środkiem psychoaktywnym na świecie.
Po wypiciu filiżanki kawy, wchłania się ona do krwiobiegu, aż w końcu trafia do mózgu, gdzie rozpoczyna się jej „magia”.

W mózgu blokuje ona związek chemiczny zwany adenozyną. Kiedy to się stanie ilość innych neuroprzekaźników, takich jak noradrenalina i dopamina znacząco rośnie, co prowadzi do przyspieszenia pracy naszego mózgu.

Wiele badań wykazuje, że kawa usprawnia pracę wielu funkcji mózgu. Kikoma z nich są: pamięć, nastrój, czujność, poziom energii, czas reakcji i ogólną zdolność poznawczą.

 

2. Kawa – odchudzanie z nią staje się prostsze

Czy kiedykolwiek słyszałeś, że kofeina jest głównym składnikiem większości suplementów na odchudzanie?

To dobra wiadomość dla osób, które tuż po okresie świątecznym zaczynają przygotowania do wypadów na plaże
Jest to jedna z niewielu substancji naturalnych, które tak znacząco wspomagają spalanie tłuszczu.
Liczne badania udowadniają, że kawa może przyspieszyć metabolizm organizmu o 3-11%.

Inne pokazują, że kofeina istotnie zwiększa spalanie tkanki tłuszczowej, aż o 10% u osób otyłych i 29% u osób szczupłych

Jednak skutki te z czasem zmniejszają się, kiedy nasz organizm zaczyna się uodparniać na jej działanie.

 

3. Zwiększa kondycje fizyczną

Kofeina stymuluje układ nerwowy, wysyłając sygnał do komórek tłuszczowych by zaczęły rozkładać tkankę tłuszczową.

Dodatkowo zwiększa poziom adrenaliny we krwi. Jest to nasz podstawowy hormon, który przez tysiące lat miał nas chronić przed zagrożeniem i umożliwić ucieczkę. Dzięki jego działaniu jesteśmy w ułamku sekundy gotowi do wzmożonego wysiłku fizycznego.

Przez rozbicie tkanki tłuszczowej na wolne kwasy tłuszczowe otrzymujemy dostęp do dodatkowego paliwa. Z tego powodu może ona wzmocnić naszą kondycję fizyczną, średnio o 11-12%.

Kiedy ją wypić?

Z uwagi na czas wchłaniania, najlepiej zrobić to na pół godziny przed treningiem.

 

4. Kawa dostarcza cennych mikroskładników

Kawa to coś więcej niż kubek czarnej wody. Jest prawdziwym koncentratem składników odżywczych.

Jedna filiżanka kawy zawiera:

– Ryboflawina: witamina B12 (12% ZDS)
– Niacyna: witamina B3 (2% ZDS)
– Kwas pantotenowy: witamina B5 (6% ZDS)
 Mangan i potas: (6% ZDS)
 Magnez (2% ZDS)

Chociaż może nam się wydawać, że nie jest to dużo, to większość ludzi spożywa więcej niż jedną filiżankę kawy dziennie. Jeśli wypijasz ich więcej, wartości te sumują się, co daję nam całkiem wartościową mieszankę.

 

5. Kawa może zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II

Ostatnimi czasy choroba ta co raz częściej dotyka nasze społeczeństwo. Jej głównym powodem jest otyłość, która wraz z  postępuje wraz rozwojem cywilizacyjnym.

Przyjmuje się, że z cukrzycą typu II boryka się aktualnie 285 milionów ludzi. Charakteryzuje się ona wzmożoną odpornością na insulinę lub całkowitą niezdolnością jej wytwarzania.

Z niewyjaśnionych dotąd przyczyn, osoby pijące kawę mają mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzyce typu 2. Badania udowadniają, że osoby pijące duże ilości kawy, mają o  23-50% mniejsze ryzyko wystąpienia objawów.

 

6. Kawa może uchronić przed chorobą Alzheimera

Alzheimer jest obecnie najczęściej występującą chorobą neurodegeneracyjną. Najczęściej dotyka ona osoby po 65 roku życia.

Uważa się ją za nieuleczalną, jednak jest wiele naturalnych środków, które zapobiegają jej wystąpieniu. Jednym z nich jest oczywiście kawa.

Europejski Tygodnik Neurologii potwierdził, że osoby pijące kawę, chorują na Alzheimera o 65% rzadziej od tych którzy tego nie robią.

 

7. Zmniejsza ryzyko wystąpienia Parkinsona

Nie tylko Alzheimer jest tak często występującą chorobą neurodegeneracyjną u osób starszych. Drugą z nich jest Parkinson.


Z powodu obumarcia neuronów dopaminowych w mózgu chorego, organizm nie jest w stanie dłużej wytwarzać hormonu. Co skutkuje jego niedoborem i wystąpieniu dolegliwości.

Według badań opublikowanych przez dr Ronald’a Posutum’a na łamach magazynu Neurology kofeina zawarta w kawie zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby o 32–60%, a także znacznie poprawia samopoczucie osób, które już zachorowały.

 

8. Zapobiega marskości wątroby

Wątroba to organ bez którego nie moglibyśmy żyć. Jest istnym laboratorium chemicznym naszego organizmu.

Choć jest jedynym organem w ciele człowieka, który potrafi się w pełni zregenerować, wiele przypadłości może jej to uniemożliwić. Jedną z nich jest marskość wątroby.

Na ratunek przychodzi jej jak zwykle kawa! Osoby pijące 4 lub więcej kubków kawy dziennie chorują na nią 80% rzadziej!

 

9. Kawa a zdrowie psychiczne

Oczywiście nie możemy zapomnieć z najsłynniejszych z zalet „czarnego nektaru”. Poprawa nastroju, to jeden z najczęstszych powodów, dlaczego po niego sięgamy.

Nikt z nas nie chciałby walczyć z depresją i przygnębieniem. Nic przecież nie pogarsza tak jakości naszego życia i nie psuje nam dosłownie wszystkiego do czego się zabierzemy.

Jak odzyskać tak upragniony entuzjazm? Małą czarną rzecz jasna.

badaniach przeprowadzonych na Uniwersytecie Harvarda odkryto, że kobiety, które piły 4 lub więcej szklanek kawy dziennie chrowały na depresję 20% rzadziej.

 

10. Kawa a nowotwór

Kto by pomyślał, że ten wspaniały płyn może nas ochronić przed trzecią i czwartą co do częstości przyczyną zgonów. Mowa tutaj o raku wątroby i jelita grubego.

Dzięki kawie rak wątroby występuje rzadziej aż o 40%, a jelita grubego o 15%.

 

11. Kawa a zdrowie serca

Często słyszymy, że zbyt częste picie kawy, może źle odbić się na pracy naszego serca. Mówi się to dlatego, że kofeina zwiększa ciśnienie krwi. Nie jest to jednak aż tak znacząca zmiana, a efekt ten ulega osłabieniu jeśli pijesz ją regularnie.

Nie dzieję się to jednak u wszystkich osób, dlatego osoby z nadciśnieniem powinny na nią uważać.

Odnotowano, że kobiety pijące regularnie kawę o wiele rzadziej chorują na serce, a także są o 20% mniej narażone na udar.

 

12. Najbogatsze źródło przeciwutleniaczy

Przeciwutleniacze to związki, które działają na nas jak „wehikuł czasu” . Podczas naszego życia w naszym ciele zachodzą miliardy procesów. Eketem ubocznym każdego z nich jest utlenianie komórek i substancji chemicznych.Dla osób które chcą opóźnić procesy starzenia kluczowe powinno być dodanie do diety antyoksydantów. A najlepszym, bo najprzyjemniejszym sposobem jest picie kawy.Zawiera ich tak ogromne ilości, że nie dorównuję jej żadne warzywo, owoc ani nawet czekolada. Zajmując pierwsze miejsce w diecie zachodniej pod względem zawartości antyoksydantów.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę fakt, że regularne picie kawy chroni nas przed wieloma schorzeniami, a także jest źródłem wielu kluczowych substancji dla naszego zdrowia.

Możemy śmiało powiedzieć, że kawa jest jednym z wielu środków na utrzymanie zdrowia i osiągnięcie długowieczności. Znacząco zmniejsza też ryzyko zgonu zarówno u kobiet jak i u mężczyzn.

Dlatego jeśli chcecie być zdrowi, śmiało sięgnijcie po kawę, pamiętając, że przy wszystkim należy zachować umiar.

A więc kubki w dłoń i na zdrowie!

 

Kawa a zdrowie. Kto powinien jej unikać?

Choć ogrom zalet jakie niesie ten trunek jest przytłaczająca, to istnieją grupy osób dla których trunek nie jest zalecany.

Możemy do nich zaliczyć

  • Kobiety w ciąży: spożywanie dużej ilości kawy zwiększa ryzyko poronienia.
  • Kobiety karmiące piersią: kofeina posiada zdolność do przenikania do organizmu dziecka stwarzając zagrożenie dla jego zdrowia.
  • Dzieci: kawa może powodować nadpobudliwość u dziecka oraz zaburzać prawidłowy rozwój kości.
  • Osoby z chorobami układu krążenia: kofeina może podnosić ciśnienie.
  • Osoby cierpiące na refluks i choroby wrzodowe: kawa wzmaga produkcje soków żołądkowych, powodując zgagę.
  • Palacze: kawa w połączeniu z papierosami zwiększa ryzyko chorób serca.

 

Produkty na podniesienie poziomu energii

Czy artykuł był dla Ciebie pomocny?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Ilość głosów:: 3

Nikt jeszcze nie zostawił oceny! Bądź pierwszą osobą!

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Dodano do koszyka: