5 prostych sposobów na bezsenność.

5 prostych sposobów na bezsenność

5 prostych sposobów na bezsenność.

Jest 8:00. Z łóżka zrywa Cię dźwięk tak bardzo znienawidzonego przez Ciebie budzika. Wyłączasz go nerwowo, ale po chwili zdajesz sobie sprawę, żę Twoje powieki są ciężkie, a łóżko stało się nagle tak niesamowicie wygodne, że postanawiasz poleżeć jeszcze 20 minut. Jesteś  niewyspany! Jak temu zaradzić? Spróbuj zastosować jeden z 5 sposobów na bezsenność, a z pewnością będziesz spał znacznie lepiej.

 

1. Nie jedz przed snem

Podczas snu temperatura ciała zostaje obniżonawiększość naszych narządów zwalnia, a mózg zaczyna porządkować wszystkie zebrane w ciągu dnia informacje. Przechodzimy w „tryb oszczędzania” energii. Wszystko po to by nasz organizm miał jej tyle zapasu, by swobodnie móc naładować baterie.

To jak bardzo będziemy w ciągu dnia wyspani zależy od tego jak bardzo ten proces będzie wydajny. Zjedzenie tłustego posiłku zaraz przed snem nie ułatwi tego zadania. Oszczędzajmy swój żołądek i jedzmy najpóźniej na 3-4 godziny przed pójściem spać.

 

2. Świeże powietrze jako sposób na bezsenność

Nasze komórki pracują bez odpoczynku. Do ich prawidłowego funkcjonowania niezbędny jest tlen. Kiedy mają go pod dostatkiem pracują wydajnie i bardzo szybko usuwają toksyny z organizmu. Tlen to również skuteczna broń na bezsenność, bo kiedy jesteśmy dobrze natlenieni organizm się uspokaja, przez co o wiele łatwiej jest nam zasnąć.

Dobrym nawykiem jest przynajmniej na 30 min przed zaśnięciem przewentylować pomieszczenie lub pozostawić okno uchylone. Zapewni nam to dawkę świeżego powietrza wystarczającą na całą noc, a nasz sen będzie bardziej efektywny.
 

3. Optymalna długość snu

bezsenność, problemy z zasypianiem - kontroluj długość snu

Jak powszechnie wiadomo sen nie jest jednostajnym procesem. Składa się on z cykli. Z których każdy z nich trwa od 90 do 110 minut w zależoności od uwarunkowań genetycznych.

Może to tłumaczyć dlaczego wiele osób śpiących po 8 godzin nie może się wyspać. O wiele lepszą praktyką wydaję się być planowanie snu na 6 lub 7.5 godziny.

Wówczas wybudzenie następuje po zakończeniu pełnego cyklu, co stanowi idealny moment do wybudzenia.
 


Cykle snu

  1. Etap 1 – płytki, z którego bardzo łatwo jest nas wybudzić. Nasze mięśnie zaczynają się rozluźniać, a oczy poruszają się bardzo powoli. Wiele osób w tym momencie odczuwa skurcze mięśni, którym często towarzyszy uczucie spadania.
  2. Etap 2 – oczy przestają się poruszać, mózg zwalnia sporadycznie wzbudzany wyższymi częstotliwościami.
  3. Etap 3 – wkraczamy w etap głębokiego uśpienia. Od tego momentu mięśnie całkowicie się rozluźniają i nie możemy się poruszać. „Procesor” Pracuję na falach niskich, niekiedy gwałtownie przyspieszając.
  4. Etap 4 – wyłącznie czestotliwości delta.
  5. REM (Rapid Eye Movement) – oddech staję się szybszy, nieregularny i płytki. Tracimy kontrolę nad kończynami, a nasze oczy zaczynają gwałtownie się poryszać. Właśnie w tym momencie zaczynamy śnić. Jeśli zostalibyśmy wtedy wybudzeni prawdopodobnie pamiętalibyśmy nasz sen.

 


Jak określić optymalną długość snu?

  1. Połóż się o wyznaczonej godzinie i nie nastawiaj budzika.
  2. Po naturalnym wybudzeniu zapisz długość Twojego snu od momentu położenia.
  3. Podziel ten czas przez oszacowaną liczbę przespanych cykli. Otrzymany wynik to długość Twojego cyklu snu.

 


4. Przewracanie się z boku na bok

bezsenność, problemy z zasypianiem - nie wierć się

Minują minuty i godziny.. rzucasz się z boku na bok, próbujesz znaleźć idealną pozycję do spania. Mimo to wciąż nie możesz zasnąć. Rozwiązanie? Przestań to robić!

Tak naprawdę przewracanie się zamiast ułatwiać zasypianie, utrudnia je. Kiedy się przewracamy powodujemy, że nasz organizm jest wystawiony na niepotrzebny wysiłek, Nasze tętno wzrasta i zamiast zasypiać rozbudzamy się.

Kiedy korci Cię żeby się przewrócić, zwalcz to! Najlepiej jest przyjąć pozycję taką w jakiej najczęściej się budzimy i nie zmieniać jej aż do zaśnięcia.

 

5. Usuwanie niepotrzebnych myśli

Nasz umysł swoim działaniem przypomina śmigło, które napędzony jakąś myślą często bardzo trudno jest wyhamować.  Aby to zrobić potrzebna jest do tego specjalna technika.

Sen to czas całkowitej relaksacji. Aby pokonać bezsenność ważne jest by kłaść się do łóżka odprężonym. Przydatna do tego może być jakaś lektura, czy ciepła kąpiel.

Kiedy zasypiamy zależy nam żeby nasz mózg zwolnił najbardziej jak to tylko możliwe. Szybkość jego pracy jest na stałe związana z tempem naszego oddychania. Dlatego kiedy zasypiasz staraj się by oddech był powolny i głęboki. Jeśli to możliwe oddychaj przez nos.

 

Skuteczna technika oddechowa

  1. Skup się na swobodnym oddechu – wdychaj powietrze przez 4 sekundy i wydychaj przez 8.
  2. Autohipnoza –  myśl świadomie o swoich mięśniach zaczynając po kolei od mięsniach głowy aż po mięśniach palców u stóp. Wyobrażaj sobie, że są rozluźnione. 
  3. Rozpraszanie myśli – Za każdym razem kiedy pojawia się jakaś zbędna myśl wyobraź sobie, że rozmywa się we mgle.

 

Skup się na tym. Kiedy to zrobisz twoje myśli nagle ucichną, a ty wkrótce spokojnie zaśniesz. Czy podane wskazówki pomogły Ci pokonać bezsenność? Zapraszamy do podzielenia się swoją opinią w komentarzu!

 

Produkty na lepszy sen

Czy artykuł był dla Ciebie pomocny?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Ilość głosów:: 1

Nikt jeszcze nie zostawił oceny! Bądź pierwszą osobą!

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Dodano do koszyka: